Polen - kryssning

Godmorgon, om ni minns så fick ju jag en överraskning av emma & sana i födelsedagspresent. Jag fick ett kort där det stod att jag skulle packa inför en helg men jag hade ingen aning om vart vi skulle.
Blev så positivt överraskad när ögonbindeln togs bort och när vi befann oss i Karlskrona utanför stena line! & när vi väl kom in och skulle ” checka in ” så stod även becca & Kjelle där. 🥰
så nu tänker jag dela med mig av lite bilder ifrån resan.

har åkt på student kryssning innan så jag visste hur det såg ut på båten och i hyttarna. Små men ändå mysiga och det har ju sin charm! sängarna var riktigt sköna faktiskt.

Även ett besök på båtens spa avdelning & samtidigt som man satt i bubbelpoolen så gungade ju båten så det blev nästan som lite vågor i vattnet vilket var härligt!

När klockan blev 07.30 så var vi framme i polen Gdynia & vi hann inte mer än ut innan en trevlig taxi chaufför tog oss in till Gdansk där vi slog oss ner på ett café för frukost.

Long market Är ett ställe som jag starkt kan rekommendera er till att besöka! en mysig gammal stad där den färgglada byggnaderna får en att le. En vacker stad där arkitekturen berör.

Hamnen är också väldigt fin 👇

vi bestämde oss för att besöka museet över andra världskriget och det var intressant men väldigt hemskt. Man fick se en hel del videor som filmades när kriget pågick även bilder, föremål ifrån den tiden. I en del av museet så fick man se ett hem, ett helt vanligt hem på hur det såg ut på den tiden minns ej årtalet exakt men runt 1920 talet, i nästa rum så var det exakt samma rum bara det att då hade kriget börjat och då fick man se skillnaden hur rummet såg ut och sen till det sista rummet som var typ en månad efter kriget och då var ännu värre. Det var riktigt hemskt att se och jag fick så ont i magen.

Bilden ovan är ifrån det första rummet, dem andra rummen ville jag inte ta bilder på för respekten. eftersom det var ju ifrån en familj som hade bott så och som dem hade byggt upp precis likadant.
Det stod på en skylt utanför att om väggarna hade kunnat tala så hade vi fått veta en mycket hemsk historia och att väggarna som var just där är precis väggarna som familjen bodde bakom, som då stod kvar efter kriget.

denna bilden valde jag att ta just för att visa att det här är bara ett litet antal av judar som blev oskyldigt dödade just för att dem var judar. Allra helst hade jag velat blunda när jag gick där igenom men sanningen gör ont och må dem alla vila i frid ❤️

Museet var stort och det tog några timmar att gå igenom det och jag kan verkligen rekommendera er till att besöka det om ni ska till polen. Det kostade bara en liten slant men man fick en helt annan inblick i vad som pågick.
Dem flesta eller ja tror nog alla har fått lära sig i skolan om vad som hände men när man såg allt, alla bilder alla föremål som har blivit upphittade efteråt så blir det verkligt på ett helt annat sätt.

Vi avslutade dagen i polen med att åka tillbaka till Gdynia för att äta middag & sen gå på båten igen på hemfärd.
Maten var gudomligt god tyvärr så minns jag ej namnet på restaurangen har försökt att leta upp dem men men otur.

Har ni inte besökt polen så gör det! Det är så fint och ett land som har en sån historia som berör en på djupet. 🇵🇱